V roce 2024 dochází k několika zásadním změnám v oblasti povinného ručení, které ovlivní jak vlastníky vozidel, tak i další účastníky provozu. Zde jsou hlavní změny, které byste měli znát:
a) Změny limitů povinného ručení
Jednou z nejvýznamnějších změn je navýšení minimálních limitů pojistného plnění z dosavadních 35 milionů Kč na 50 milionů Kč. Tento nový limit je stanoven jako minimální, ale v praxi doporučujeme sjednání vyšších limitů. V případě vážné dopravní nehody, která by mohla vést k vyšším nárokům na odškodnění, mohou vyšší limity výrazně snížit riziko, že náklady překročí krytí poskytované pojištěním. Například v Rakousku je minimální limit 200 milionů.
b) Zelená karta již nebude nutná v papírové podobě
Od roku 2024 nebude nutné mít fyzickou zelenou kartu jako doklad o povinném ručení. Bude stačit ji mít v online podobě v telefonu, případně policisté mohou nahlídnout do online evidence. Toto nařízení se však týká pouze České republiky a až od příštího roku nebude třeba mít fyzický dokument napříč EU, ale do té doby doporučujeme mít zelenou kartu fyzicky při cestě do zahraničí.
c) Platba pojistného ihned při sjednání smlouvy
Další novinkou je požadavek na okamžitou platbu pojistného při sjednávání smlouvy, především pokud je smlouva sjednána online. Cílem této změny je zajistit, aby pojištění bylo platné a účinné již od chvíle uzavření smlouvy. Tento postup zjednoduší správu smluv a sníží riziko, že pojistka bude uzavřena, ale nebude uhrazena včas, což by mohlo způsobit problémy při případné nehodě. Proto doporučujeme nenechávat platbu na poslední chvíli, ale zaplatit raději pojištění o pár dní dříve.
d) Další důležitou změnou je rozšíření definice vozidla, které musí mít sjednané povinné ručení. Nově se jedná o následující:
-
maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h,
-
maximální konstrukční je vyšší než 14 km/h, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kilogramů,
-
přípojná vozidla.
V praxi se jedná o elektrokoloběžky, segwaye, zahradní traktůrky a podobně. Na elektrokolo se tato změna nevztahuje, protože hlavní pohon je stále brán jako lidská síla.
e) Provozovatel vs. majitel vozidla
Nově bude odpovídat za povinnost pojištění vozidla jeho provozovatel a ne vlastník, pokud se jedná o odlišné osoby. Tudíž pokud vozidlo nebude pojištěno, tak Česká kancelář pojistitelů bude kontaktovat provozovatele, aby zaplatil příspěvek do garančního fondu.
Bonusový tip
S digitalizací zelené karty doporučujeme stáhnout aplikaci Zelená karta, která uchovává zelené karty všech Vašich vozidel na jednom místě. Vedle toho za Vás hlídá i termíny STK a zjednoduší Vám řešení dopravní nehody, kdy Vás provede krok za krokem jak máte postupovat.